Diari Miss Novel
Welcome!
Biodata Blog

   
DBOARD FOLLOW

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Selamat datang ke blog Miss Novel.Tinggalkan jejak di Cbox!Tidak suka blog Miss Novel?Tekan Ctrl serentak dengan W.Shooh!Shooh!Pergi jauh-jauh!Have fun!

Chit-chat!
Tinggal Jejak!


Memories
My Old Post

Archive

Links
Karya
Novel Sinopsis Tips Fakta
Contact Me
My Social Media

: Diari Miss Novel
: @missnovel21
: Diari Miss Novel

Credits
Thank You

© 2015 - Diedit oleh Miss Novel.
Terima Kasih Kerana Visit Blog!

Siri Sinopsis
Tuesday 23 December 2014|0 Care(s)




Sinopsis Minggu Ini:

 Baby Autisma Lawan  Miss Novelis


Farrah Hana yang mesra dipanggil Hana seorang penulis muda yang terpaksa menghabiskan waktu cutinya dengan menjaga sepupunya yang baru berusia 9 bulan meskipun dia harus menyiapkan novel keduanya ketika cuti tersebut. Hana menganggap perkara itu senang sahaja, yalah, jaga sahaja budak yang hampir setahun, apa susahnya? Beri susu, kemudian sambung menulis manuskrip. Oh, so easy! Ternyata, ia bukan seperti yang Hana sangkakan.

Ternyata, sepupunya yang bernama Nur Qalesya Irdina atau gemar dipanggil Dina itu bayi aktif kerana mendapat penyakit autisma! Banyak perkara yang tidak dilakukan oleh Dina yang sememangnya dilakukan oleh seperti bayi-bayi lain. Dina akan mengacau Hana jika Dina ada masalah. Jika Hana tidak mengendahkannya,dia akan menangis dan cuba mencederakan Hana!

Akibat terlampau geram, Hana akhirnya meletakkan Dina di katil bayinya yang dipenuhi oleh mainan dan anak patung comel! Namun apa yang terjadi? Dina membaling semua mainan dan anak patung tepat di muka Hana! Selepas itu, sempat lagi Dina ketawa comel kerana muka Hana merah menahan marah.

Pelbagai lagi perkara yang telah Dina lakukan. Cubaan merosakkan remote TV tidak dilupa, apatah lagi cubaan mengoyakkan buku-buku milik Hana. Satu buku milik Hana tidak boleh dibaca lagi! Banyak cara yang telah Hana lakukan untuk menghentikannya, tapi semuanya tidak berhasil. Memberi susu yang memberi tenaga extreme kepada Dina yang telah disediakan olehnya, membenarkan Dina menonton TV dan banyak lagi! Namun apakan daya,dia perlu memberi susu kepada Dina kerana jika tidak,meninggal dunialah jawabnya Dina.

Akhirnya, Hana menyerah kalah. Dia membenarkan sahaja Dina melakukan apa sahaja kecuali perkara yang berbahaya. Buku-bukunya yang masih boleh dibaca diletakkan tinggi di atas almari. Hana menangguhkan kerja-kerjanya menaip novel. Kebahagiaan dan keselamatan Dina lagi penting dari semuanya.

Jika dimarahi, takutnya Dina merangkak keluar dari rumah pula! Hana pasrah, meletakkan Dina di ruang tamu yang dipenuhi dengan bantal-bantal empuk Hana, mainan serta anak patung Dina. Lantas, si novelis itu menyambung menaip manuskripnya. Ideanya keluar mencurah-curah. Oh,rupa-rupanya di sebalik yang terjadi,ada hikmah di sebalik kejadian!

Tidak lama kemudian, tidak kedengaran langsung suara Dina. Hana mula berasa risau kerana  jika Dina bermain pasti bising sehingga jiran sebelah pasti dengar. Rupa-rupanya, Dina sudah nyenyak tertidur dengan gaya comelnya! Hana ketawa kecil melihat telatah sepupu kesayangannya itu. Namun, dia terlupa,kerja-kerja yang sepatutnya dilakukan ketika cuti sekolah ini.

Akibat daripada kejadian itu,Hana semakin rapat dengan Dina. Hana semakin memahami kehendak Dina. Sikap Dina sekarang lebih menyenangkan Hana. Kini,Hana sudah tahu untuk menghiburkan sepupunya itu iaitu menyorok muka. Selepas itu,munculkan mukanya balik sambil berkata ”Cak!” Pasti Dina ketawa tidak henti-henti.

Selepas dua minggu,Hana dibenarkan pulang oleh ibu Dina kerana segala tugasan di pejabatnya yang sentiasa sibuk  selesai. Hana agak sedih untuk meninggalkan Dina yang telah banyak memberi pengalaman kepadanya. Hana berjanji untuk rajin-rajinkan diri menjenguk Dina setiap hari Sabtu. 

{Siri Sinopsis Akan Diupdate Setiap Minggu}